2019 MTB-herfstweekend Winterberg

– tekst Yvonne Schavemaker –

Vrijdagochtend 25 oktober in alle vroegte vertrokken 11 CTC-ers mit Spass und ohne Stau naar het Duitse Winterberg voor een weekend mountainbiken door dikke bladerpakketten en over uitdagende worteltracks.

’s Middags aangekomen bij het, op eerste oog niet erg onderhouden huis in een achterafgelegen stille buurt, is iedereen maar meteen op de fiets gestapt voor het verkennen van de omgeving. Na een paar opwarmrondjes het huis rond om de route te vinden, volgde een mooie tocht van 30km. We werden vergezelt door een waterig zonnetje en konden de benen laten wennen aan de hoogtemeters. Het team, met Reinart op kop met de route en de sluiting van de groep met confirmatie van Judith over de richting, blijkt een gouden combi! Drie uur later hebben we de stamtafel gevonden in een dichtbij gelegen restaurant waar het Weizen en Dunkelse land bier op ons wacht! Dit resulteert wel even in een zwaar toetje voor de bovenbenen die de laatste berg op moeten om ons huis te bereiken.

Na binnenkomst blijkt het huis, tot onze opluchting, een waar paleisje te zijn: voldoende ruimte, een goede warme douche en sfeer verhogende kerstversiering zijn allemaal aanwezig. De koks van de avond, Jasper en Reinaert, schotelen ons een perfect tortilla-recept voor. Onder het genot van de DJ kwaliteiten van Willem en Chris heeft iedereen in een mum van tijd alles op. Klaar voor morgen!

Meer tijd, is meer kilometers, is meer hoogtemeters. Daar schrokken de meesten wel even van. Een hernieuwde route van de organisatie resulteerde in een mooie tocht van 45km door dichte bossen, met mooie uitzichten, lange klimmetjes (met gelukkig ook lange dalingen), overal paddestoelen en op de helft een tent voor Kaffee und Kuche. Met overvolle buiken vol appeltaart, vlokkentaart, Duitse cheesecake en vlierbessentaart, stappen we weer op de fiets. De zon begint te schijnen en de jassen gaan uit, de lange mouwen gaan af. We variëren de fietstocht met uphill asfalt tracks en noodzakelijke hike-activiteiten, maar we genieten ten volste van de mooie omgeving. Voor degenen die er niet genoeg van kunnen krijgen passeren we op de terugweg het Bikepark, waar enkele waaghalzen zich nog even graag naar boven laten liften voor de supersupersnelle downhill powertracks. De rest heeft de stamtafel in het restaurant al weer gevonden (incl. ikzelf). Net als de 12e CTC-er die haar MTB tijdelijk heeft ingeruild voor een cabrio. Laureen kookt ’s avonds de sterren van de hemel met een herstel-diner van zelfgemaakte pompoensoep, een goed gevulde risotto met een gezonde salade en een apple-crumble toetje. Je zou deze trip bijna een gastronomische biketrip kunnen noemen!

Zondag is het weer wat minder, maar dat mag de pret niet drukken en de meerderheid van de groep besluit daarom er gewoon op uit te gaan! We splitsen op voor een scenic ride met Reinart of een ochtend Winterberg trailpark met Jasper. Ik sluit me aan bij het buitenspeelplan in het trailpark tussen de skipistes van Winterberg. Helaas doen de liften het hier niet, maar de routes in de bossen tussen de pistes maken heel veel goed! Na enthousiast een uitdagende rode track te hebben gedaan en een mooie glijer van Jasper besluiten we eens bij de blauwe tracks aan de andere kant van de berg te verkennen. Wortels, dropjes, kuilen, plassen, de regen en de modder maken de routes fantastisch en we genieten van een heerlijke ochtend op de berg. Op de weg terug vinden we de net geopende Apres-bike-schirmbar waar me met koffie, jagerthee en Haribo für alle! Een mooi weekend afsluiten.

Bedankt Reinart en Jasper voor de goede organisatie, ik weet het zeker: we hebben allemaal enorm genoten!